Betere functioneringsgesprekken

2 maart 2021

Functioneringsgesprekken kun je op allerlei manieren voeren. Maar vaak roepen ze bij de werknemer veel spanning op. Veel werknemers voelen zich onzeker voor een functioneringsgesprek. Is mijn baas wel tevreden, wordt mijn inzet wel geneg gewaardeerd etc. Terwijl het functioneringsgesprek juist ook een gesprek moet zijn om te bespreken wat nodig is om het werk beter, leuker, nuttiger en uitdagender te maken. Functioneringsgesprekken zijn nog te vaak eenrichtingsverkeer vanuit een leidinggevende naar een medewerker. Vaak wordt er terugverwezen naar zaken uit het verleden. Terwijl het beter is om te focussen op de toekomst.

Vanuit de medewerker

Medewerkers vinden het vaak lastig om gesprekken over hun loopbaan, salaris of werkomstandigheden te voeren. Verdien ik die loonsverhoging wel echt? Wat zal mijn manager denken nu ik minder uren wil gaan werken? En heeft mijn manager wel gezien hoe hard ik heb gewerkt de laatste tijd.

Nadeel van formele functioneringsgesprekken

Bij formele functioneringsgesprekken gaan veel werkgevers en werknemers nog, onbwust, uit van een soort script. Als medewerker hoor je wat de werkgever van je vindt. Je weet niet wie er allemaal bevraagd zijn en je krijgt geen info om je voor te bereiden. Deze verhouding van beoordelaar en beoordeelde bepalen vaak de sfeer en toon. Het is vaak een gesprek waarin de werkgever aan het woord is en het functioneren beoordeelt. In plaats van een dialoog waarin de toekomst besproken wordt. Gelukkig stappen steeds meer bedrijven over op een ander script. Waarin de medewerker meer inspraak krijgt en zelf doelen stelt. Het doel hiervan is om de gesprekken interactiever te maken en meer te luisteren naar de behoefte van de medewerker.

Geef de werknemer meer autonomie

Steeds meer bedrijven stappen af van het formele functioneringsgesprek. Medewerkers krijgen meer zeggenschap over de inhoud van het gesprek. Dit komt ook ten goede aan de productiviteit en het werkgeluk van een medewerker. Het is tenslotte hun eigen plan. Hierdoor voelen medewerkers zich meer betrokken en autonoom. Als je meer vrijheid hebt, kun je veel meer jezelf laten zien, uitdagen en ontwikkelen. Ook helpt het om werkdruk tegen te gaan. Wanneer je meer invloed hebt op je werk, kan je over het algemeen meer aan.

Rol van de werkgever

Durf je werknemers meer autonomie te geven. En maak het gesprek interactief. Vraag waar een werknemer door gemotiveerd raakt of juist niet. Breng focus aan voor de toekomst en bespreek de ontwikkelingskansen. Dit biedt perspectief. Maak het gesprek interactief door doelen op te schrijven en bijvoorbeeld beide manieren te bedenken waarop dit binnen het bedrijf vormgegeven kan worden. Werk als werkgever in zo’n gesprek ook aan de onderlinge relatie. Vraag hoe de samenwerking verloopt en hoe zaken verbeterd kunnen worden. Vraag werknemers of ze zich prettig voelen binnen het bedrijf. Heb aandacht voor de persoon die daar zit. Oprechte aandacht wordt beloond! Zorg dat jouw werknemer met zelfvertrouwen en nieuwe energie en perspectief wegloopt uit het gesprek. Hier pluk je beide de vruchten van.

Direct hulp nodig?
 

088-6002806

(gebruikelijke belkosten)

maandag t/m vrijdag

9:00 tot 17:15 uur

Juridisch Advies

Wij helpen u graag met uw juridische vraagstukken.

Help mij!

Wij bellen u

op werkdagen binnen 60 min. terug

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis geen juridisch nieuws en schrijf u ook in op onze maandelijkse nieuwsbrief!