Hoe zorg je dat werknemers zich aan de coronaregels houden?

4 september 2020

Heel wat werkgevers hebben er alles aan gedaan om hun bedrijf helemaal coronaproof te maken. Van verplichte looprichtingen en spatschermen tot aparte in- en uitgangen en desinfectie. Maar wat nou als je te maken krijgt met werknemers die zich hier niets van aantrekken. Van die mensen die sceptisch zijn over corona en alle maatregelen die dit virus met zich meebrengt? Hoe kun je er als werkgever voor zorgen dat ook zij zich aan de regels houden?

Leg de regels duidelijk uit

De eerste stap om ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de nieuwe regels gaat houden, is om deze duidelijk uit te leggen. Vertel wat precies de bedoeling is en wat jij van jouw werknemers verwacht. Geef aan dat die pijlen niet voor niets op de vloer staan, maar dat het de bedoeling is dat deze ook gevolgd worden. Leg alles stap voor stap uit en begin bij het begin. Bij binnenkomst desinfecteert iedereen zijn handen. Vervolgens loop je volgens de aangewezen looprichting naar je werkplek. Door stap voor stap de werkdag door te nemen kan er geen onduidelijkheid meer ontstaan.

Waar doen we het voor?

Het lijkt overbodig, maar geef bij de uitleg ook aan waarom deze maatregelen er zijn. Het is voor de veiligheid van al het personeel. Ook van de betreffende werknemer zelf. Hierbij zou je ook kunnen aangeven wat de gevolgen zijn als een van de werknemers toch ziek wordt. Dit kan namelijk betekenen dat het hele bedrijf in quarantaine moet. Dat wil je natuurlijk met zijn allen voorkomen.

Consequenties

Geef duidelijk aan dat mensen die zich niet aan de regels houden niet welkom zijn! Kiest iemand ervoor om heel bewust de regels niet na te leven, dan kan deze persoon thuisblijven. Dit betekent wel dat zij op dat moment geen recht hebben op loondoorbetaling. Dit zal voor veel mensen al een flinke stok achter de deur zijn om hun principes opzij te zetten en zich toch aan te passen.

Handhaving

Daarna is het belangrijk om ook actief in de gaten te houden of iedereen zich aan de regels houdt. Merk je dat er werknemers zijn die op de werkvloer te makkelijk met de regels omgaan, dan kun je ze een waarschuwing geven. Geef drie keer een schriftelijke waarschuwing. Bij de vierde overtreding van de regels stuur je een werknemer zonder loondoorbetaling naar huis. Geef hierbij aan dat deze persoon pas weer welkom is als hij/zij bereid is om zich aan de nieuwe regels te houden.

Streng zijn

Het is niet leuk, maar wel belangrijk om nu als werkgever echt even streng te zijn. Gaat het mis, dan hebben niet alleen jouw werknemers een probleem, maar zit jij als werkgever en ondernemer ook met de gebakken peren.

Direct hulp nodig?
 

088-6002806

(gebruikelijke belkosten)

maandag t/m vrijdag

9:00 tot 17:15 uur

Juridisch Advies

Wij helpen u graag met uw juridische vraagstukken.

Help mij!

Wij bellen u

op werkdagen binnen 60 min. terug

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis geen juridisch nieuws en schrijf u ook in op onze maandelijkse nieuwsbrief!