Hoe vind ik nieuw personeel

10 oktober 2017

Waar enige tijd geleden er nog veel mensen zaten te springen om een baan wordt de spoeling ondertussen flink dunner. De situatie is nu eigenlijk omgedraaid. Na een tekort aan banen is er nu in veel branches een tekort aan personeel. De situatie is zo schrijnend dat zaken in bijvoorbeeld de horeca zelfs dagdelen moeten sluiten, omdat zij geen mensen kunnen vinden.

Zit u als werkgever ook met dit probleem? Wij geven u 10 tips om werkzoekenden zo goed mogelijk te bereiken.

Maak gebruik van uw eigen medewerkers

Niemand weet beter hoe uw organisatie in elkaar steekt dan uw medewerkers. Als zij enthousiast zijn over hun werk en het bedrijf, dan is dit het beste visitekaartje dat er is. Maak gebruik van het netwerk van uw medewerkers. Laat hen weten welke vacatures er zijn en waar u naar op zoek bent. U kunt uw medewerkers ook stimuleren om actief in hun netwerk op zoek te gaan door hier bijvoorbeeld een aanbrengbonus tegenover te zetten.

Werven onder klanten

Uw klanten kennen uw organisatie al. Het is dan ook een logische stap om vacatures ook onder de aandacht te brengen van uw klanten. Kom je graag ergens om iets te kopen, waarom zou je er dan niet willen werken? Veel winkels maken al gebruik van deze manier van personeel werven door een poster op het raam te hangen of sollicitatieformulieren bij de kassa te leggen.

Maak gebruik van social media

Mensen maken de hele dag door gebruik van social media. Facebook, Twitter, maar zeker ook Linkedin bieden goede platformen om nieuw personeel te benaderen. Vooral Linkedin is hierin een belangrijke speler. In Nederland hebben ruim 6 miljoen mensen een profiel. Waar werkzoekenden hun netwerk op social media inzetten om werk te vinden kunt u als werkgever hetzelfde doen in uw zoektocht naar nieuwe werknemers.

Carrièresites en vaksites

Veel werkgevers denken bij het zoeken van nieuw personeel meteen aan het plaatsen van een advertentie in de krant. Toch denken werkzoekenden hier anders over. Meer dan 75% van alle werkzoekenden geeft aan dat een krant of dagblad geen rol speelt bij hun zoektocht naar werk. De personeelsadvertentie in de krant is vervangen door het plaatsen van een vacature op carrièresites.  Deze worden namelijk wel massaal door werkzoekend Nederland bekeken.

Vergeet ook de vakgerichte sites niet. Mensen die niet per se op zoek zijn naar een nieuwe baan hebben op de carrièresites niets te zoeken. Maar misschien bezoeken zij voor hun werk wel vakgerichte sites waar zij op de hoogte blijven van het dagelijkse nieuws uit hun branche. Op deze sites heb je met een advertentie of banner een heel kwalitatief en doelgericht bereik.

Banenmarkten, vakbeurzen en congressen

Mensen die actief op zoek zijn naar een baan bezoeken vaak banenmarkten en carrièrebeurzen. Hier kom je over het algemeen geen mensen tegen die niet actief op zoek zijn. Deze kun je wel eventueel treffen bij vakbeurzen, congressen en seminars. Dit zijn dan ook goede plekken om toekomstige medewerkers te zoeken. Netwerken is in dit soort situaties heel makkelijk en heel waardevol.

Scholen en stagiaires

Bent u op zoek naar jong talent? Neem dan eens contact op met decanen van middelbare scholen. Biedt jongeren die interesse hebben in uw vakgebied een rondleiding aan of organiseer een kennismakingsdag. Daarnaast kunt u gebruik maken van stagiaires. Probeer ze aan het bedrijf te binden door hen een baan aan te bieden of breng interne opleidingsmogelijkheden onder de aandacht.

Onderweg

Denk goed na over de plek waar u veel mensen uit uw doelgroep zou kunnen bereiken. Bent u op zoek naar vrachtwagenchauffeurs, plaats dan een advertentie achter op een bedrijfswagen. Zoekt u studenten, dan zijn scholen en het openbaar vervoer voor u wellicht een interessante plekken om te adverteren. Ook vertegenwoordigers en andere professionals die veel onderweg zijn zou je op de weg of bij tankstations kunnen bereiken. Maak ook gebruik van de mogelijkheden van uw bedrijfspand. Ligt uw bedrijfspand op een goed zichtbare locatie maak daar dan gebruik van.

Zoekmachines

Als mensen op zoek gaan naar een baan, dan zoeken zij vaak ook via zoekmachines als Google. Zorg dat mensen uw bedrijf goed kunnen vinden. Daarnaast is het mogelijk om via Google Adwords nog meer in the picture te komen.

Stimuleer doorstroming

Het is vaak gemakkelijker om personeel te vinden voor lage functies dan voor functies waarvoor veel opleiding en ervaring vereist is. Zorg daarom voor een goede doorstroom van de eigen medewerkers.

Vergeet het huidige personeel niet

Kampt u met een personeelstekort, dan is het extra belangrijk om de focus niet alleen te leggen op het zoeken naar nieuw personeel, maar ook het huidige personeel goed in de gaten te houden. Is iedereen nog tevreden? Wat zou u als werkgever kunnen doen om de werknemerstevredenheid verder te verbeteren? Wat dat betreft blijven uw werknemers uw belangrijkste visitekaartje!

 

 

 

 

 

Direct hulp nodig?
 

088-6002806

(gebruikelijke belkosten)

maandag t/m vrijdag

9:00 tot 17:15 uur

Juridisch Advies

Wij helpen u graag met uw juridische vraagstukken.

Help mij!

Wij bellen u

op werkdagen binnen 30 min. terug
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.