Neem klachten van werknemers serieus

31 maart 2019

Heeft een werknemer klachten over andere medewerkers of zijn leidinggevende? Neem dit altijd serieus. De werkgever kan aansprakelijk gesteld worden. Zo blijkt uit de volgende situatie.

Casus

Een toen 50 jarige chauffeur diverse klachten had ingediend over de planner die zijn routes plant. De klachten heeft hij meerdere keren persoonlijk kenbaar gemaakt aan de planner, schriftelijk aan de algemeen directeur en aan de HR directeur. De chauffeur meldt zich ziek met stressklachten en hij wordt niet meer beter. Wanneer de chauffeur een WGA uitkering ontvangt zegt werkgever zijn contract op. De chauffeur start een procedure en stelt de werkgever aansprakelijk voor de geleden schade als gevolg van een arbeidsongeval. Let op: van een arbeidsongeval kan ook sprake zijn als er niet daadwerkelijk een ongeluk is geweest. Bijvoorbeeld wanneer de werkgever niet voldoende heeft zorg gedragen voor goede werkomstandigheden. Een werkgever moet ervoor zorgen dat werknemers geen psychosociale arbeidsbelasting ondervinden.

De uitspraak

De kantonrechter geeft aan dat de werkgever voldoende gesprekken heeft gevoerd. De gespreken vonden plaats met de chauffeur en de planner samen en met ieder apart. Tijdens de gesprekken zijn duidelijke instructies gegeven over de toekomstige samenwerking. De kantonrechter vond dus dat de werkgever de klacht serieus had genomen, maar het Gerechtshof in ’s-Hertogenbosch niet. Het Hof vindt dat er deugdelijk onderzoek verricht had moeten worden om in ieder geval de feiten vast te stellen. Zo had de werkgever ook aan andere werknemers kunnen vragen of zij klachten hadden over de manier waarop de planner zijn werk deed. Pas na een goed onderzoek kan worden beoordeeld of en welke vervolgactie nodig is. Het Hof vindt dat de werkgever te makkelijk is geweest door alleen enkele gesprekken te voeren.

Heeft de chauffeur deze zaak gewonnen?

De vraag is nu of zijn psychische schade het gevolg is van de werkzaamheden (het gedrag van de planner), dus of sprake is van een causaal verband. Daarom wil het Hof eerst door een deskundige laten vaststellen wat de aard is van de medische klachten van de chauffeur. Ook moet onderzocht worden wat de ontwikkelingen in die klachten zijn en of er een verband kan worden gelegd met de werkzaamheden. Het is dus afwachten hoe deze zaak afloopt.

Baanbrekend

Hoewel de uitkomst van de zaak nog niet bekend is, is het feit dat het Hof vindt dat “alleen gesprekken voeren” niet voldoende is, nogal baanbrekend. Een geschil tussen werknemers moet onderling (eventueel onder begeleiding) opgelost worden. Het instellen van een onderzoek kan ervaren worden als een overreactie.

Direct hulp nodig?
 

088-6002806

(gebruikelijke belkosten)

maandag t/m vrijdag

9:00 tot 17:15 uur

Juridisch Advies

Wij helpen u graag met uw juridische vraagstukken.

Help mij!

Wij bellen u

op werkdagen binnen 30 min. terug
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.