Omgaan met werknemers met psychische klachten

26 juni 2018

Als je gaat kijken naar de cijfers van langdurig verzuim (meer dan 42 dagen) dan is er bij een derde van alle gevallen sprake van psychische klachten. Een grote kostenpost voor veel ondernemers. Hoe kun je hier als werkgever nou het beste mee omgaan?

Werkdruk

Doordat het economisch gezien beter gaat en veel bedrijven kampen met een personeelstekort wordt de druk op het bestaande personeel vaak groter. De werkdruk loopt op. Vooral mensen die perfectionistisch zijn en een groot gevoel voor verantwoordelijkheid hebben kunnen last gaan krijgen van deze groeiende werkdruk. Een burn-out ligt dan op de loer. Daarnaast wordt er van veel werknemers steeds meer flexibiliteit verwacht en krijgen we op onze werkplek steeds meer prikkels. Ook hierdoor kan het soms teveel worden.

Overspannen

Is een werknemer overspannen of is er sprake van een burn-out, dan is een werknemer gemiddeld een half jaar uit de running. Is de werknemer depressief, dan kan het soms nog langer duren. In 2017 was de gemiddelde duur van psychisch verzuim 205 dagen.

Signalen

Psychische klachten ontstaan niet van de een op de andere dag. De spanning bouwt zich langzaam op en vaak zijn er van te voren al de nodige signalen dat het niet goed gaat met een werknemer. Het begint vaak met het achteruitgaan van het concentratievermogen. Kleine dingen worden vergeten, luisteren naar anderen wordt moeilijker en soms kunnen mensen bijvoorbeeld niet meer op simpele woorden komen. Hoofdpijn en hyperventilatie zijn ook duidelijke aanwijzingen. Daarnaast worden mensen vaak prikkelbaarder. Ze hebben ineens een kort lontje en verzuimen vaker een dagje. Als je dit als werkgever constateert, dan is het goed om de werknemer hierop aan te spreken. Wat kun je doen om deze werknemer te ontlasten? Zo kun je erger misschien nog voorkomen.

Schaamte

Soms zullen werknemers niet snel toegeven dat er iets mis is. De meeste mensen gaan gewoon door en schamen zich voor het feit dat zij hun werkzaamheden of thuissituatie niet aankunnen. Helemaal in de eerste fase zijn de verschillen groot. De een gaat stug door en zal niet snel toegeven dat er iets aan de hand is, terwijl de ander volledig wordt uitgeschakeld. Dit maakt het voor een werkgever soms ook lastig om hiermee om te gaan. Soms moet je voorzichtig te werk gaan en bijvoorbeeld informeren of je ergens mee kunt helpen. Begrip en belangstelling zijn altijd fijn, maar kijk uit dat de werknemer zich niet onder druk gezet voelt. Mocht inderdaad blijken dat er klachten zijn, dan is het verstandig om een afspraak te regelen met de bedrijfsarts. Deze kan ervoor zorgen dat de werknemer de goede hulp krijgt. Snelle actie kan weken aan verzuim schelen.

Contact

Komt een werknemer toch thuis te zitten, geef dan de ruimte voor herstel. Het is wel belangrijk om altijd contact te houden. Doe je dit niet, dan kan de drempel om weer aan het werk te gaan steeds groter worden. Probeer in te schatten (in samenwerking met de ARBO) wanneer de werknemer weer langzaamaan aan het werk kan gaan en bekijk samen of de werkzaamheden aangepast moeten worden. Bouw het langzaam op. Begin met een paar middagen koffie drinken op het werk en ga zo steeds iets verder.

Ontspanning

Natuurlijk heeft de werknemer ook een grote verantwoordelijkheid als het gaat om zijn/haar herstel. Zo kan een werknemer zelf bepaalde dingen doen om het herstel te bevorderen. Zo kan het zijn dat er in de thuissituatie ook dingen moeten worden veranderen. Of misschien is de balans tussen werk en privé niet goed. Het is sowieso belangrijk om ook te denken aan ontspanning. Eigenlijk moet je iedere dag meer energie binnenkrijgen, dan je besteedt. Als werkgever heb je natuurlijk weinig invloed op de privésituatie van je werknemers. Wat je wel kan doen is het bekijken van de werkomgeving. Worden de pauzes goed gebruikt? Zit er genoeg afwisseling in het werk? Zijn er teveel prikkels of is de werkomgeving erg onrustig? Zo kun je ook op dit gebied de nodige actie ondernemen.

 

 

 

 

 

 

Direct hulp nodig?
 

088-6002806

(gebruikelijke belkosten)

maandag t/m vrijdag

9:00 tot 17:15 uur

Juridisch Advies

Wij helpen u graag met uw juridische vraagstukken.

Help mij!

Wij bellen u

op werkdagen binnen 30 min. terug
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.