Veel kosten door verkeerde aanpak ontslag

19 januari 2018

Wil je als werkgever een medewerker ontslaan, dan is het belangrijk dit op de juiste manier aan te pakken. Doe je dit niet, dan kan je dat een hoop geld kosten. Dit blijkt ook weer uit deze zaak van de Kentucky Fried Chicken (KFC).

Klachten

Een man van 53 jaar oud werkte al sinds 1988 bij de KFC. Hij was restaurantmanager. De medewerkers konden zich niet goed vinden in zijn manier van doen en dienden een aantal klachten over hem in bij het hoofdkantoor. In plaats van deze klachten eerst met de restaurantmanager te bespreken schakelt het hoofdkantoor direct de bedrijfsrecherche in. Deze beginnen een onderzoek. Uiteindelijk komt er een onderzoeksrapport. Hier staan niet heel veel spannende dingen in.

Verbetertraject

KFC roept de medewerker op het matje en confronteert hem met het onderzoeksrapport. Zij bieden hem een verbetertraject aan in een andere vestiging. Het is niet de bedoeling dat hij nog terugkomt in de vestiging waar hij altijd heeft gewerkt. De werknemer voelt zich flink voor het blok gezet. De manier waarop dit allemaal gebeurt zorgt voor ernstige psychische klachten bij de werknemer. Later wordt er PTSS geconstateerd. Volgens de psychiater is dit ontstaan door de manier waarop de werkgever de werknemer behandelde. Ook geeft een psycholoog aan te constateren dat het herstel van meneer wordt tegengewerkt door de werkgever.

Kantonrechter

Door dit alles verslechtert de verstandhouding behoorlijk. Uiteindelijk stapt de werkgever naar de kantonrechter om tot ontslag over te gaan. De kantonrechter oordeelt dat de werkgever niet juist gehandeld heeft. Na het ontvangen van de klachten had dit met meneer besproken moeten worden. Ook werd de werknemer te snel voor het blok gezet. De arbeidsovereenkomst wordt ontbonden, maar ondat de werkgever niet netjes heeft gehandeld moet deze wel een ontslagvergoeding van 185.000 euro meegeven. 75.347 euro transitievergoeding en een billijke vergoeding van 109.652 euro. Daarnaast draait de werkgever ook op voor de proceskosten.

Conclusie

De conclusie is duidelijk. Heb je als werkgever te maken met een medewerker die niet goed functioneert, dan is het belangrijk om alles op de juiste manier aan te pakken. Heb je hier hulp bij nodig? Wij helpen je graag verder.

 

Direct hulp nodig?
 

088-6002806

(gebruikelijke belkosten)

maandag t/m vrijdag

9:00 tot 17:15 uur

Juridisch Advies

Wij helpen u graag met uw juridische vraagstukken.

Help mij!

Wij bellen u

op werkdagen binnen 30 min. terug
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.