Meer diefstal onder werknemers

1 augustus 2017

Het zogenaamde “waarschuwingsregister” in de winkelbranche is nog nooit zo lang geweest als nu. Dit blijkt uit het jaarverslag van de stichting Fraude Aanpak Detailhandel (FAD). Winkeliers stelde in 2005 een zogenaamd “waarschuwingsregister” op. In dit register staan ex-werknemers die fraude hebben gepleegd of bijvoorbeeld diefstal op werk. Ex-werknemers blijven maximaal vier jaar op deze lijst staan. Het geeft de werkgever de mogelijkheid om bij een sollicitatie na te zoeken of een persoon in het verleden fraude heeft gepleegd.

Kost een hoop geld

Werknemers die fraude of diefstal plegen op kantoor kosten werkgevers een hoop geld; zo’n 190 miljoen euro per jaar. Werkgevers maken om die reden veelvoudig gebruik van de lijst om werknemers na te zoeken. Het enthousiasme onder winkelier en ketens blijft groot. De lijst is ook in te zien via de brancheverenigingen.

Uitzendkrachten

De stichting FAD wijst in het jaarverslag ook op het snel groeiende aantal uitzendkrachten binnen de winkelbranche. Ook deze uitzendkrachten worden zorgvuldig gescreend door het winkelbedrijf. Het uitzendbureau mag de lijst niet raadplegen. Het FAD heeft met de Autoriteit Persoonsgegevens afgesproken dat enkel de detailhandel toegang heeft tot deze lijst. Het zou wel slim zijn wanneer uitzendbureaus aan hun uitzendkrachten meedelen dat ze gecheckt gaan worden.

Vermoeden van diefstal?

Heeft u een vermoeden dat uw werknemer fraude of diefstal pleegt? Neem dan contact met ons op als u vragen heeft over de te ondernemen stappen.

 

 

Direct hulp nodig?
 

088-6002806

(gebruikelijke belkosten)

maandag t/m vrijdag

9:00 tot 17:15 uur

Juridisch Advies

Wij helpen u graag met uw juridische vraagstukken.

Help mij!

Wij bellen u

op werkdagen binnen 60 min. terug

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Mis geen juridisch nieuws en schrijf u ook in op onze maandelijkse nieuwsbrief!