Maak thuiswerken makkelijker met deze online tools

16 maart 2020

Nu een groot deel van Nederland aan het thuiswerken is, is het belangrijk om het onszelf zo makkelijk mogelijk te maken. Op zich heeft thuiswerken veel voordelen. Werknemers zijn flexibeler, verzetten vaak meer werk doordat zij meer verantwoordelijkheid krijgen en je voorkomt reistijd. Toch is het wel belangrijk om het thuiswerken goed in te regelen, zodat iedereen zijn werk zo goed en efficiënt mogelijk kan doen. Wij kwamen een aantal online tools tegen die hier goed bij kunnen helpen.

Telefoon

Bij het thuiswerken is de telefoon nog altijd onmisbaar. Je telefoon is de manier om met collega’s en leidinggevenden in contact te blijven. Even bellen is en blijft toch nog altijd het handigst. Daarnaast kun je ook telefonisch heel goed met elkaar overleggen. Een ander pluspunt van de telefoon is Whatsapp. Heb je een klein team en wil je nauw contact met elkaar houden, dan is een Whatsapp-groep ideaal. Voor grotere teams kan een app-groep juist heel vervelend zijn. Er komen berichten voorbij waar jij niets mee kan en als iedereen reageert blijft je telefoon maar piepen.

Mail

De mail is ideaal om bestanden met elkaar te delen en bijvoorbeeld een goed overzicht te maken van de werkzaamheden die gedaan moeten worden. Het nadeel van de mail is dat jouw mailtje in een overvolle mailbox makkelijk over het hoofd kan worden gezien. Daarnaast kost het lezen van mails vaak veel tijd.

Communicatietools

Het grote probleem met thuiswerken is het gebrek aan onderlinge communicatie. Gelukkig zijn er online tools die je hierbij kunnen helpen. Wij zetten er een paar voor je op een rijtje. Wil je online vergaderen dan zijn hiervoor tal van oplossingen te bedenken. Zo kun je online samenkomen via Skype, maar je kunt ook terecht op Google Hangouts, GoTo Meeting of Basecamp. Een andere goede tool voor videocalls is Whereby. Wil je met een grote groep online vergaderen, dan kun je gebruik maken van Zoom. Dit is gratis tot 100 personen.

Documenten

Wil je samen met anderen aan documenten of presentaties werken, dan is Google Drive ideaal. Het delen van documenten kan natuurlijk gewoon via de mail of (bij grote documenten) Wetransfer. Ook Dropbox is een veelgebruikte tool.

Andere handige dingetjes

Ben je thuis aan het werk en raak je makkelijk afgeleid door je mail, dan is Adios een goede add-on op de gmail-account. Deze tool zorgt ervoor dat je mail alleen wordt opgehaald op vooraf ingestelde tijden. Werk je met meerdere mensen aan een project en vind je het lastig om het overzicht te houden, dan kan Trello je daarbij helpen. Deze tool is speciaal bedoeld om projecten te managen. Ook Asana is op dit vlak een goede optie. Is het voor jou belangrijk om bij te houden hoeveel uren je aan bepaalde werkzaamheden besteedt? Dan kan Toggl je daarbij helpen. Je kunt in Toggl zowel klanten als projecten aanmaken, zodat je precies kunt zien waar je je tijd aan hebt besteed.

Veiligheid

Zorg er ook voor dat de veiligheid goed is geregeld. Natuurlijk is het belangrijk dat je computer vrij is van virussen en dat je er een goede virusscanner op hebt staan. Zorg daarnaast voor een beveiligde internetverbinding en je kunt aan de slag.

Direct hulp nodig?
 

088-6002806

(gebruikelijke belkosten)

maandag t/m vrijdag

9:00 tot 17:15 uur

Juridisch Advies

Wij helpen u graag met uw juridische vraagstukken.

Help mij!

Wij bellen u

op werkdagen binnen 60 min. terug
  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.